Wat heeft het gekost?

Overzicht exploitatie

Exploitatie (bedragen * € 1.000)

Begroting 2023 (basis)

Begroting 2023 (na wijzigingen)

Rekening 2023

Verschil rekening t.o.v. begroting na wijzigingen

Lasten

140.296

168.806

165.077

3.729

Baten

-29.391

-42.287

-44.417

2.131

Saldo van baten en lasten

110.905

126.519

120.659

5.860

Toevoegingen aan reserves (lasten)

0

3.830

3.510

320

Onttrekkingen aan reserves (baten)

-735

-11.334

-10.114

-1.220

Gerealiseerd resultaat

110.170

119.016

114.056

4.960

Taakvelden

De volgende taakvelden maken deel uit van dit programma. Per taakveld is het saldo van lasten en baten weergegeven. Een positief bedrag (+) laat zien hoeveel geld dit taakveld de gemeente per saldo heeft gekost.

Taakvelden (bedragen * € 1.000)

Begroting 2023 (basis)

Begroting 2023 (na wijzigingen)

Rekening 2023

Verschil rekening t.o.v. begroting na wijziging

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie

8.430

7.077

6.596

481

6.2 Wijkteams

7.793

6.147

6.042

105

6.3 Inkomensregelingen

8.165

14.861

16.792

-1.931

6.4 Begeleide participatie

9.621

9.621

9.577

45

6.5 Arbeidsparticipatie

4.968

8.324

5.657

2.667

6.6 Maatwerkvoorziening (WMO)

1.878

1.913

1.836

76

6.71a Hulp bij het huishouden (WMO)

6.500

6.829

6.232

596

6.71b Begeleiding (WMO)

7.986

8.510

7.998

512

6.71c Dagbesteding (WMO)

1.528

1.697

1.262

436

6.71d Overige maatwerkarrangementen (WMO)

1.851

2.246

1.686

561

6.72a Jeugdhulp begeleiding

5.270

6.689

6.103

586

6.72b Jeugdzorg behandeling

3.601

4.580

4.197

384

6.72c Jeugdhulp dagbesteding

2.066

2.763

2.857

-95

6.72d Jeugdhulp zonder verblijf overig

3.752

4.814

3.757

1.057

6.73a Pleegzorg

1.505

1.672

1.501

171

6.73b Gezinsgericht

1.188

1.808

2.588

-780

6.73c Jeugdhulp met verblijf overig

1.873

2.724

2.836

-112

6.74a Jeugdhulp behandeling GGZ zonder verblijf

4.482

3.498

4.811

-1.312

6.74b Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf

1.053

1.499

2.278

-779

6.74c Gesloten plaatsing

508

592

675

-84

6.81a Beschermd wonen (WMO)

15.666

17.503

12.067

5.436

6.81b Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO)

5.449

5.043

7.493

-2.449

6.82a Jeugdbescherming

2.351

2.604

2.518

87

6.82b Jeugdreclassering

174

188

246

-58

7.1 Volksgezondheid

3.212

3.265

3.004

261

7.5 Begraafplaatsen en crematoria

36

50

50

0

Totaal

110.905

126.519

120.659

5.860

Verschillenverklaring exploitatie

Omschrijving (bedragen * € 1000)

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie

482

V

Opvang Vluchtelingen en ontheemden: ten opzichte van de kostenprognose bij de 2e bestuursrapportage 2023 zijn de bijkomende kosten van de extra onderkomens op de Blokker-locatie en de kosten van van onder meer beveiliging hoger dan voorzien. Per saldo vindt hierdoor een (identieke) lagere dotatie aan de Reserve vluchtelingenopvang plaats.

320

N

In het bestuurlijk akkoord over opvang asielzoekers heeft het Rijk aanvullende middelen beschikbaar gesteld voor integratie. Deze specifieke middelen zijn in 2023 nog niet aangewend. Voorgesteld wordt het restant budget 2023 over te hevelen naar 2024.

120

V

In het bestuurlijk akkoord over opvang asielzoekers heeft het Rijk aanvullende middelen beschikbaar gesteld voor integratie. Deze specifieke middelen zijn in 2023 nog niet aangewend.

120

V

Het budget voor energiekosten voor maatschappelijke instellingen ad € 333.000 uit het Winterplan is gedeeltelijk benut.

239

V

Door de start van de Sisa Brede Spuk Gala in 2023 zijn minder Goudse middelen nodig geweest voor bestaande initiatieven.

122

V

Het voordeel wordt veroorzaakt door niet ingevulde tijdelijke vacatureruimte in de multi-disciplinaire teams en hogere bijdrage van de provincie in het collectief vervoer.

159

V

Dit budget van centrumtaak Vrouwenopvang dient gecombineerd te worden met Taakveld 6.81B. Voorgesteld wordt dit resultaat aan de Reserve Beschermd wonen, Maatschappelijke - en Vrouwenopvang toe te voegen.

44

V

Diverse kleine verschillen.

2

N

6.2 Wijkteams

105

V

Dit overschot betreft Hecht en het compenseert het nadeel van Hecht op Taakveld 6.74B Jeugdhulp. Het restant is te verklaren door een lagere bijdrage dan begroot aan Hecht voor zorg Oekrainse kinderen.

149

V

Diverse kleine verschillen.

44

N

6.3 Inkomensregelingen

1.932

N

De dekking ad € 3,8 miljoen energietoelage voor mensen met een laag inkomen is als overschot opgenomen op taakveld 0.7.

3.800

N

De regeling voor energietoeslag lage inkomens loopt tot begin 2024 door. Voorgesteld wordt het restant budget 2023 over te hevelen naar 2024.

692

V

Er is gedurende het jaar vacatureruimte ontstaan bij schuldhulpverlening, inkomensvoorziening. Deze wordt op dit moment ingevuld.

289

V

In 2023 is het jeugdtegoed vanuit het Winterplan incidenteel opgehoogd met € 330.000. De kinderen hebben tot 1 maart de mogelijkheid om dit tegoed uit te geven, aangezien dan het pasjaar 2023 afloopt.

219

V

Dit betreft incidentele middelen die later in het jaar beschikbaar zijn gesteld voor inhuur schuldhulpverlening. Daardoor was een bestemming niet direct voorhanden. In 2024 volgt de actualisatie van het beleidskader. De raad wordt op dit moment betrokken bij de inhoud van het beleidskader en de besteding van het beschikbare budget.

213

V

Het volwassenentegoed en huiswerkbegeleiding zijn in (eind) 2023 ingevoerd. Het heeft tijd nodig alvorens deze regeling bekend is onder de doelgroep en daarmee ook het gebruik zal groeien.

200

V

Diverse kleine verschillen.

255

V

6.4 Begeleide participatie

45

V

Diverse kleine verschillen.

45

V

6.5 Arbeidsparticipatie

2.667

V

Betreft regionaal budget ten behoeve van de regionale arbeidsmarktdienstverlening. Er was de afgelopen periode veelal sprake van incidentele projectfinanciering. Voorgesteld wordt - in aansluiting met voorgaande jaren - het restant budget 2023 over te hevelen naar 2024 en beschikbaar te houden voor de regio.

1.979

V

Het budget van het reïntegratietraject is gebaseerd op de aanname van volledige participatie in de ingekochte trajecten. Dit betreft een open-einde regeling.

285

V

Er is gedurende het jaar vacatureruimte ontstaan bij participatie. Deze wordt op dit moment ingevuld.

244

V

In 2023 is een bedrag opgenomen voor het jongerenperspectieffonds om de schulden van jongeren die het traject succesvol hebben doorlopen gedeeltelijk te betalen. Die betaling zal echter in 2024 plaatsvinden.

106

V

Diverse kleine verschillen.

53

V

6.6 Maatwerkvoorziening (WMO)

76

V

Het gemiddelde aantal uitstaande hulpmiddelen (rolstoel- en vervoersvoorzieningen en woningaanpassingen) is in 2023 toegenomen. Hierdoor is de uitnutting voor deze voorzieningen hoger dan in 2022.
Daarentegen zijn in 2023 ten opzichte van 2022 ook hogere opbrengsten gerealiseerd uit eigen bijdragen voor deze voorzieningen.

76

V

6.71a Hulp bij het huishouden (WMO)

596

V

In 2023 is er minder gebruik gemaakt van de maatwerkvoorziening Hulp bij het Huishouden.

624

V

Het gebruik van HBH mantelzorg is ten opzichte van 2022 toegenomen.

135

N

Het aantal unieke cliënten met een lopende indicatie voor HBH als maatwerkvoorziening in de vorm van een persoonsgebodenbudget (PGB) is eind 2023 lager dan eind 2022.

107

V

6.71b Begeleiding (WMO)

512

V

De uitnutting van het budget voor de maatwerkvoorziening Begeleiding in de vorm van een persoonsgebondenbudget (PGB) was in 2023 lager dan verwacht.

348

V

In 2023 is minder gebruik gemaakt van de maatwerkvoorziening Kortdurend Verblijf dan verwacht.

164

V

6.71c Dagbesteding (WMO)

436

V

De inkomsten vanuit de regionale compensatieregeling Beschermd Wonen voor onder andere Beschut Wonen zijn hoger dan verwacht.

269

V

De uitnutting van het budget voor de maatwerkvoorziening Dagbesteding was in 2023 lager dan verwacht.

167

V

6.71d Overige maatwerkarrangementen (WMO)

561

V

Dit zijn incidentele regionale middelen die conform voorgaande jaren beschikbaar moeten blijven voor de regio. Voorgesteld wordt het restant budget 2023 over te hevelen naar 2024.

180

V

Dit betreft een overschot op een deelbudget van de Regionale Werk Organisatie. Dit valt weg tegen een tekort op taakveld 0.4.

266

V

Dit betreft een overschot op een geplande maar niet gedane reserveonttrekking van de RWO.

177

V

Hogere uitvoeringskosten individuele verstrekkingen.

47

N

Diverse kleine verschillen.

15

N

6.72a Jeugdhulp begeleiding

586

V

Voor de budgetten jeugdzorg zien we dat het aantal unieke jeugdigen licht afneemt ten opzichte van voorgaand jaar door onder andere de samenwerking met de huisartsen. De gemiddelde kosten per kind zijn echter gestegen. Dit is te verklaren door de afname in aantallen van met name ‘lichtere’ vormen van jeugdzorg.
Voor een financiële analyse van de taakvelden dienen deze samengevoegd te worden. Een uitschieter van een taakveld (zowel negatief als positief ) kan voor 2023 niet apart beoordeeld worden ten opzichte van de begroting. Door de nieuwe taakveldindeling 2023 dient er een herverdeling van de middelen plaats te vinden.

586

V

6.72b Jeugdzorg behandeling

384

V

Voor de budgetten jeugdzorg zien we dat het aantal unieke jeugdigen licht afneemt ten opzichte van voorgaand jaar door onder andere de samenwerking met de huisartsen. De gemiddelde kosten per kind zijn echter gestegen. Dit is te verklaren door de afname in aantallen van met name ‘lichtere’ vormen van jeugdzorg.
Voor een financiële analyse van de taakvelden dienen deze samengevoegd te worden. Een uitschieter van een taakveld (zowel negatief als positief ) kan voor 2023 niet apart beoordeeld worden ten opzichte van de begroting. Door de nieuwe taakveldindeling 2023 dient er een herverdeling van de middelen plaats te vinden.

384

V

6.72c Jeugdhulp dagbesteding

95

N

Voor de budgetten jeugdzorg zien we dat het aantal unieke jeugdigen licht afneemt ten opzichte van voorgaand jaar door onder andere de samenwerking met de huisartsen. De gemiddelde kosten per kind zijn echter gestegen. Dit is te verklaren door de afname in aantallen van met name ‘lichtere’ vormen van jeugdzorg.
Voor een financiële analyse van de taakvelden dienen deze samengevoegd te worden. Een uitschieter van een taakveld (zowel negatief als positief ) kan voor 2023 niet apart beoordeeld worden ten opzichte van de begroting. Door de nieuwe taakveldindeling 2023 dient er een herverdeling van de middelen plaats te vinden.

95

N

6.72d Jeugdhulp zonder verblijf overig

1.057

V

Dit zijn incidentele regionale middelen die conform voorgaande jaren beschikbaar moeten blijven voor de regio. Voorgesteld wordt het restant budget 2023 over te hevelen naar 2024.

486

V

Dit betreft een overschot op een deelbudget van de Regionale Werk Organisatie. Dit valt weg tegen een tekort op taakveld 0.4.

219

V

Dit betreft een overschot op een deelbudget van de Regionale Werk Organisatie. Dit valt weg tegen een tekort op taakveld 0.10.

308

V

Diverse kleine verschillen.

44

V

6.73a Pleegzorg

171

V

Voor de budgetten jeugdzorg zien we dat het aantal unieke jeugdigen licht afneemt ten opzichte van voorgaand jaar door onder andere de samenwerking met de huisartsen. De gemiddelde kosten per kind zijn echter gestegen. Dit is te verklaren door de afname in aantallen van met name ‘lichtere’ vormen van jeugdzorg.
Voor een financiële analyse van de taakvelden dienen deze samengevoegd te worden. Een uitschieter van een taakveld (zowel negatief als positief ) kan voor 2023 niet apart beoordeeld worden ten opzichte van de begroting. Door de nieuwe taakveldindeling 2023 dient er een herverdeling van de middelen plaats te vinden.

171

V

6.73b Gezinsgericht

780

N

Voor de budgetten jeugdzorg zien we dat het aantal unieke jeugdigen licht afneemt ten opzichte van voorgaand jaar door onder andere de samenwerking met de huisartsen. De gemiddelde kosten per kind zijn echter gestegen. Dit is te verklaren door de afname in aantallen van met name ‘lichtere’ vormen van jeugdzorg.
Voor een financiële analyse van de taakvelden dienen deze samengevoegd te worden. Een uitschieter van een taakveld (zowel negatief als positief ) kan voor 2023 niet apart beoordeeld worden ten opzichte van de begroting. Door de nieuwe taakveldindeling 2023 dient er een herverdeling van de middelen plaats te vinden.

780

N

6.73c Jeugdhulp met verblijf overig

112

N

Voor de budgetten jeugdzorg zien we dat het aantal unieke jeugdigen licht afneemt ten opzichte van voorgaand jaar door onder andere de samenwerking met de huisartsen. De gemiddelde kosten per kind zijn echter gestegen. Dit is te verklaren door de afname in aantallen van met name ‘lichtere’ vormen van jeugdzorg.
Voor een financiële analyse van de taakvelden dienen deze samengevoegd te worden. Een uitschieter van een taakveld (zowel negatief als positief ) kan voor 2023 niet apart beoordeeld worden ten opzichte van de begroting. Door de nieuwe taakveldindeling 2023 dient er een herverdeling van de middelen plaats te vinden.

-48

V

Dit betreft kosten voor jeugd. Het budget staat echter op Taakveld 6.1.

64

N

6.74a Jeugdhulp behandeling GGZ zonder verblijf

1.312

N

Voor de budgetten jeugdzorg zien we dat het aantal unieke jeugdigen licht afneemt ten opzichte van voorgaand jaar door onder andere de samenwerking met de huisartsen. De gemiddelde kosten per kind zijn echter gestegen. Dit is te verklaren door de afname in aantallen van met name ‘lichtere’ vormen van jeugdzorg.
Voor een financiële analyse van de taakvelden dienen deze samengevoegd te worden. Een uitschieter van een taakveld (zowel negatief als positief ) kan voor 2023 niet apart beoordeeld worden ten opzichte van de begroting. Door de nieuwe taakveldindeling 2023 dient er een herverdeling van de middelen plaats te vinden.

1.312

N

6.74b Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf

779

N

Voor de budgetten jeugdzorg zien we dat het aantal unieke jeugdigen licht afneemt ten opzichte van voorgaand jaar door onder andere de samenwerking met de huisartsen. De gemiddelde kosten per kind zijn echter gestegen. Dit is te verklaren door de afname in aantallen van met name ‘lichtere’ vormen van jeugdzorg.
Voor een financiële analyse van de taakvelden dienen deze samengevoegd te worden. Een uitschieter van een taakveld (zowel negatief als positief ) kan voor 2023 niet apart beoordeeld worden ten opzichte van de begroting. Door de nieuwe taakveldindeling 2023 dient er een herverdeling van de middelen plaats te vinden.

702

N

Dit betreft Hecht en het nadeel wordt gecompenseerd op Taakveld 6.74B Jeugdhulp.

77

N

6.74c Gesloten plaatsing

84

N

Voor de budgetten jeugdzorg zien we dat het aantal unieke jeugdigen licht afneemt ten opzichte van voorgaand jaar door onder andere de samenwerking met de huisartsen. De gemiddelde kosten per kind zijn echter gestegen. Dit is te verklaren door de afname in aantallen van met name ‘lichtere’ vormen van jeugdzorg.
Voor een financiële analyse van de taakvelden dienen deze samengevoegd te worden. Een uitschieter van een taakveld (zowel negatief als positief ) kan voor 2023 niet apart beoordeeld worden ten opzichte van de begroting. Door de nieuwe taakveldindeling 2023 dient er een herverdeling van de middelen plaats te vinden.

84

N

6.81a Beschermd wonen (WMO)

5.437

V

Het overschot van de centrumtaak Beschermd Wonen moet gecombineerd worden met het tekort op Taakveld 6.81b Maatschappelijke opvang. Voorgesteld wordt dit resultaat aan de Reserve Beschermd wonen, Maatschappelijke - en Vrouwenopvang toe te voegen.

4.630

V

Dit betreft een overschot op een deelbudget van de Regionale Werk Organisatie. Dit valt weg tegen een tekort op taakveld 0.4.

78

V

In de begroting was een onttrekking opgenomen ten laste van de Reserve Beschermd wonen, Maatschappelijke - en Vrouwenopvang. Deze heeft in de realisatie niet plaatsgevonden maar wordt verrekend met de resultaatbestemming. Daarnaast zijn er nog diverse kleine verschillen.

735

V

Diverse kleine verschillen.

6

N

6.81b Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO)

2.449

N

De centrumtaak Vrouwenopvang heeft een overschot voor 2023 door onder ander de nieuwe SPUK IZA waardoor geplande uitgaven in mindering op een ander budget zijn geboekt. Dit resultaat willen we aan de Reserve BW, MO, VO toevoegen.

230

V

Enkele projecten voor de centrumtaak Actieplan dakloosheid hebben vertraging opgelopen. Voorgesteld wordt het restant budget 2023 over te hevelen naar 2024.

78

V

Het tekort van de centrumtaak maatschappelijke opvang moet gecombineerd worden met het overschot op Taakveld 6.81a Beschermd wonen. Voorgesteld wordt dit resultaat aan de Reserve Beschermd wonen en Maatsschappelijke - en Vrouwenopvang toe te voegen.

2.757

N

6.82a Jeugdbescherming

87

V

Dit zijn incidentele regionale middelen die conform voorgaande jaren beschikbaar moeten blijven voor de regio. Voorgesteld wordt het restant budget 2023 over te hevelen naar 2024.

64

V

Dit betreft een overschot op een deelbudget van de Regionale Werk Organisatie. Dit valt weg tegen een tekort op taakveld 0.4.

120

V

Voor de budgetten jeugdzorg zien we dat het aantal unieke jeugdigen licht afneemt ten opzichte van voorgaand jaar door onder andere de samenwerking met de huisartsen. De gemiddelde kosten per kind zijn echter gestegen. Dit is te verklaren door de afname in aantallen van met name ‘lichtere’ vormen van jeugdzorg.
Voor een financiële analyse van de taakvelden dienen deze samengevoegd te worden. Een uitschieter van een taakveld (zowel negatief als positief ) kan voor 2023 niet apart beoordeeld worden ten opzichte van de begroting. Door de nieuwe taakveldindeling 2023 dient er een herverdeling van de middelen plaats te vinden.

97

N

6.82b Jeugdreclassering

58

N

Voor de budgetten jeugdzorg zien we dat het aantal unieke jeugdigen licht afneemt ten opzichte van voorgaand jaar door onder andere de samenwerking met de huisartsen. De gemiddelde kosten per kind zijn echter gestegen. Dit is te verklaren door de afname in aantallen van met name ‘lichtere’ vormen van jeugdzorg.
Voor een financiële analyse van de taakvelden dienen deze samengevoegd te worden. Een uitschieter van een taakveld (zowel negatief als positief ) kan voor 2023 niet apart beoordeeld worden ten opzichte van de begroting. Door de nieuwe taakveldindeling 2023 dient er een herverdeling van de middelen plaats te vinden.

58

N

7.1 Volksgezondheid

261

V

Vooruitlopend op het tekort welke Hecht zou presenteren voor 2023 is er een begrotingswijziging ad € 259.000 gemaakt om dit te dekken. Echter heeft het AB in december 2023 besloten om het verlies op een andere manier te verwerken.

259

V

Diverse kleine verschillen.

2

V

7.5 Begraafplaatsen en crematoria

0

V

Verschillenverklaring reserves

Omschrijving (bedragen * € 1000)

Verschil

V/N

Reserve Programma vluchtelingenopvang: ten opzichte van de prognose bij de 2e bestuursrapportage 2023 zijn de bijkomende kosten van de extra onderkomens op de Blokker-locatie en de kosten van van onder meer beveiliging hoger dan voorzien. Per saldo vindt hierdoor een lagere dotatie aan de Reserve Programma vluchtelingenopvang plaats.

320

V

Reserve MO / VO / BW: dit betreft budget van Gouda en van de Regionale Werk Organisatie. Er zijn minder kosten gemaakt door RWO en Gouda die verrekend worden met de reserve.

1.220

N

Totaal

900

N