Wat heeft de gemeente ervoor gedaan?

Doelstelling 1: Samenwerking

• In samenspraak met de griffie is een format voor de startnotitie opgesteld.

• Het format voor de startnotie is toegepast bij verschillende thema’s.

Doelstelling 2: Gemeenschappelijke regelingen

• Voor iedere gemeenschappelijke regeling is regionaal samengewerkt voor een afgestemde invulling van de gevolgen van de wetswijziging.

Doelstelling 3: Regio en partnerschappen

• Er is mede door Gouda een regionaal verkiezingsdebat Provinciale Staten georganiseerd, waarbij de doelen uit het positioneringsdocument onder de aandacht zijn gebracht bij vertegenwoordigers van provinciale partijen.

• Op basis van een bidbook is de organisatie van het VNG-congres 2024 toegekend aan de gemeenten Alphen aan den Rijn, Gouda en Woerden. Dit biedt een kans om de profilering en positionering van zowel de gemeente(n) als het Groene Hart te versterken.

• Er is onderzoek gedaan naar het Bestuurlijk Regionaal Ecosysteem Midden-Holland. Op basis hiervan worden de mogelijkheden verkend om zowel de strategische als de uitvoeringskracht van de regio verder te versterken.

• De samenwerking met de VNG en G40 is geïntensiveerd, wat tot uiting komt in actievere deelname.

• De concrete invulling van de lobbyagenda heeft zich gefocust op de ontsluiting van Westergouwe en het Vijfde Dorp middels station Gouda-Zuidplas.

Doelstelling 4: Ruimte voor burgerinitiatieven

• Stichting GoudApot heeft ruim € 210.000 uitgekeerd om inwonersinitiatieven te stimuleren in de stad.

• Projectleiders kregen actieve ondersteuning van een participatie-adviseur, nieuwe projectleiders werden hierop gewezen.

• Voor de evenementenvoorschriften van Goudasfalt zijn meedere bijeenkomsten georganiseerd. Het bestemmingsplan voor Goudasfalt heeft met voorschriften ter inzage gelegen voor zienswijze reacties.

• Wekelijks is een bruisLab in het kader van Gouda Bruist georganiseerd.

• Er is een procesmemo over de startnotitie participatie aangeboden aan de gemeenteraad,met een globaal plan van aanpak om tot de startnotitie te komen.