De gemeente heeft de Huisvestingsverordening geactualiseerd. Deze maakt het mogelijk de schaarse betaalbare woningen zo eerlijk mogelijk te verdelen. Dit gebeurt met oog voor de regionale woonbehoefte door samen te werken met de regiogemeenten. In verband met de aanhoudende schaarste aan betaalbare woningen en de gewijzigde Huisvestingswet is in de regio afgesproken te inventariseren of er versneld een nieuwe actualisatie van de Huisvestingsverordening nodig is.
De gemeente heeft (samen met betrokken partijen) gezocht naar maatregelen om (oudere) bewoners te helpen verhuizen naar een meer passende woning. Hierdoor ontstaat in theorie ruimte voor anderen die op zoek zijn naar een woning die past bij hun levensfase.
Het actieplan dakloosheid is uitgevoerd om mensen te helpen die zich in een kwetsbare positie bevinden. Voor Gouwe Huse zijn de voorbereidingen getroffen voor oplevering eind 2024. Verder faciliteerde de gemeente woonzorgconcepten. Vanuit het convenant Huisvesting Bijzondere Doelgroepen zijn in Gouda 24 woningen toegewezen aan mensen op de wachtlijst (uitstroom) en zijn daarnaast 5 woningen toegewezen voor Wonen Eerst. De opgave was 25 woningen voor uitstromers en 4 woningen voor Wonen Eerst. Gouda heeft hiermee dan ook voldaan aan de opgave voor 2023. Daarnaast zijn in 2023 de voorbereidingen getroffen voor de verbouwing van de Gildenburg 1 en zijn verkennende gesprekken gestart met diverse zorgaanbieders.
De transformatie van het gemeentelijk pand aan de Winterdijk 10 draagt bij aan het woningaanbod voor jongeren.
In 2023 zijn De Gouwe en de IJssel, de Goudplevier en de Zilverreiger in Gouda-Oost opgeleverd als sociale huurwoningen. Voor de doelgroep die is aangewezen op wonen en zorg zijn het Herstelhuis, verzorgingshuis Huize ter Gouwe en Goudse Gaarde, een zorgvilla aan de Jac. P. Thijsselaan, opgeleverd. In 2023 zijn er 362 woningen in Gouda bij gekomen, waarvan 128 sociale huurwoningen (dat is 35%). Bij nieuwbouw hanteert de gemeente een vaste norm voor sociale huur (33%) en gereguleerde middeldure huur en betaalbare koop (samen 20%).
In 2023 heeft de gemeente samen met de regiogemeenten de Regionale Realisatie Agenda wonen ondertekend met daarin afspraken met betrekking tot de woningbouwprogrammering voor de periode t/m 2030. Daarin staat een inspanningsafspraak om regionaal te komen tot een woningbouwprogramma met meer betaalbaar wonen. De Goudse woningbouwprogrammering is opgebouwd volgens de uitgangspunten van de woon(zorg)visie die de raad in november 2021 heeft vastgesteld.
In 2023 is voor 3 projecten de Startbouwimpuls (SBI) aangevraagd. Twee projecten hebben een toekenning gekregen, in totaal € 1,9 miljoen. Hiermee kunnen projecten met betaalbare woningen doorgang vinden en is een deel van een woningbouwprogramma gewijzigd van vrijesectorhuur naar betaalbare koop.
De gemeente heeft eind 2023 het Fonds betaalbaar wonen ingevoerd als onderdeel van de nota Kostenverhaal. Met de implementatie van dit fonds kan de gemeente meer regie nemen op de programmatische invulling van nieuwbouwlocaties. Als initiatiefnemers niet kunnen of willen voldoen aan de gemeentelijke eisen voor betaalbaar wonen en zij dat deel van het programma ook niet elders in de gemeente kunnen realiseren is het mogelijk om de opgave voor betaalbaar wonen “af te kopen” (mits het college instemt). De gemeenteraad heeft daarnaast eind 2023 een doelgroepenverordening vastgesteld. Die maakt het mogelijk om in bestemmingsplannen percentages voor sociale huur, middenhuur en betaalbare koop te vereisen én het regelt definities, prijzen, instandhoudingstermijnen en inkadering van de doelgroepen.
In 2023 zijn de wijkmobiliteitsplannen voor de Binnenstad, Korte Akkeren en Kort Haarlem door de raad vastgesteld. Ook is een besluit genomen over de nota grote en zware voertuigen. Daarnaast is een start gemaakt met de aanbesteding van 7 wijkmobiliteitsplannen, die in de komende jaren worden uitgevoerd.
De gemeente heeft een gedeelte van de regionale doorfietsroute Rotterdam-Gouda gerealiseerd. De routes Bodegraven- Gouda en Alphen-Gouda zijn verder uitgewerkt in tekeningen en begrotingen. De route Alphen-Gouda is integraal onderdeel van de Spoorzone ontwikkelingen.
Voor de Spoorzone is een integraal herinrichtingsplan opgesteld, waarbij een goede verkeersdoorstroming uitgangspunt is geweest voor het ontwerp.
In september 2023 heeft de raad ingestemd met het realiseren van een inpandige fietsenstalling aan de Nieuwe Markt. De stalling biedt gratis parkeergelegenheid voor 750 fietsen en er zijn kluisjes, een toilet en beheerdersruimte. Ook bak- en kratfietsen kunnen hier parkeren en er zijn oplaadpunten voor elektrische fietsen.
De inrichtingsplannen voor de Koningin Wilhelminaweg zijn met input van belanghebbenden op niveau schetsontwerp afgerond. Hierna is een start gemaakt met de voorbereiding voor de uitvoering die gepland staat vanaf eind 2024. De Wilhelmina van Pruisenlaan is heringericht en het realiseren van de herinrichting van Componistenlaan is aanbesteed. De uitgangspunten voor het maken van de herinrichting van de Fluwelensingel en Blekerssingel zijn geïnventariseerd.
Er zijn schoolzones ingericht bij basisscholen. In Plaswijck is gestart met de realisatie van drie schoolzones aan de Plaswijckweg en Ridder van Catsweg.
De gemeente heeft in overleg met de gemeente Zuidplas en provincie de maatregelen rond Westergouwe uitgewerkt inclusief een raming. Hierbij wordt rekening gehouden met alle ruimtelijke ontwikkelingen in Westergouwe, Zuidplas en de regionale ambitieroute fiets.
In 2023 is in opdracht van de gemeente Gouda, gemeente Zuidplas en de regio Midden-Holland een onderzoek verricht naar de haalbaarheid van een duurzame ontsluiting van nieuwe woningbouwlocaties in het Middengebied / het Vijfde dorp en Westergouwe. De komende periode is nader onderzoek en dialoog met partners en stakeholders noodzakelijk voor een volgende stap in het proces naar de realisatie van station Gouda- Zuidplas.
Vanwege een gewijzigde planning in relatie tot andere projecten, zijn de oversteeklocaties op de Goudse Houtsingel in 2024 voorzien.
Het aantal openbare laadpunten in de gemeente is in 2023 gestegen van 440 naar 473. Dit is een groei van 7,5 % ten opzichte van 2022. De gemeente is gestart met het ontwikkelen van nieuw beleid over laadinfrastructuur waaronder kaders voor snelladen voor personenauto’s en bestel/ vrachtauto’s. Dit beleid wordt opgenomen in een regionale visie laadinfrastructuur.
Er is een Beleidskader Deelvervoer vastgesteld en er is een vergunning verleend voor het aanbieden van deelfietsen. Ook zijn er extra parkeervergunningen verleend voor deelauto’s waaronder voor het bewonersinitiatief OnzeAuto.
Regionale ondernemersverenigingen Midden-Holland hebben de mogelijkheden voor stadsdistributiehubs onderzocht. Gezamenlijk met de gemeente worden maatregelen voorbereid voor de inzet van schone en slimme logistiek en de realisatie van een hub. De logistiek makelaar en de gemeente hebben verdere stappen gezet voor de samenwerking met het Centraal Loket ontheffingen en voor de stapsgewijze invoering van de Zero-Emissiezone Stadslogistiek vanaf 1 januari 2025.