Wat heeft het gekost?

Overzicht exploitatie

Exploitatie (bedragen * € 1.000)

Begroting 2023 (basis)

Begroting 2023 (na wijzigingen)

Rekening 2023

Verschil rekening t.o.v. begroting na wijzigingen

Lasten

6.976

-528

-603

75

Baten

-218.564

-223.068

-228.491

5.424

Saldo van baten en lasten

-211.588

-223.596

-229.095

5.499

Toevoegingen aan reserves (lasten)

0

0

0

0

Onttrekkingen aan reserves (baten)

-478

-848

-848

0

Gerealiseerd resultaat

-212.066

-224.444

-229.943

5.499

Taakvelden

De volgende taakvelden maken deel uit van dit programma. Per taakveld is het saldo van lasten en baten weergegeven. Een positief bedrag (+) laat zien hoeveel geld dit taakveld de gemeente per saldo heeft gekost.

Taakvelden (bedragen * € 1.000)

Begroting 2023 (basis)

Begroting 2023 (na wijzigingen)

Rekening 2023

Verschil rekening t.o.v. begroting na wijziging

0.5 Treasury

-2.450

-2.237

-1.940

-298

0.61 OZB woningen

-8.697

-8.671

-9.091

420

0.62 OZB niet-woningen

-8.485

-8.460

-8.120

-341

0.63 Parkeerbelasting

-3.782

-3.737

-4.611

874

0.64 Belastingen overig

-451

-449

-511

62

0.7 Alg uitk en ov uitk gemeentefonds

-195.897

-200.594

-204.794

4.200

0.8 Overige baten en lasten

7.811

189

-214

403

0.9 Vennootschapsbelasting (VPB)

363

363

185

178

Totaal

-211.588

-223.596

-229.095

5.499

Verschillenverklaring exploitatie

Omschrijving (bedragen * € 1000)

0.5 Treasury

297

N

Het nadeel op dit taakveld wordt voornamelijk veroorzaakt door een lagere doorbelasting van rente op de produkten investeringen en grondexploitaties.

253

N

Diverse kleine verschillen.

44

N

0.61 OZB woningen

421

V

De hogere opbrengst wordt verklaard doordat er nog aanslagen voor oude jaren zijn opgelegd in 2023. Daarnaast blijkt de gemiddelde waardestijging van de woningen hoger te zijn dan geschat bij het vaststellen van de belastingtarieven.

405

V

Diverse kleine verschillen.

16

V

0.62 OZB niet-woningen

341

N

De lagere opbrengst OZB-eigendom niet-woningen wordt voornamelijk verklaard doordat de gemiddelde waardestijging van niet-woningen lager blijkt te zijn dan waar bij het vaststellen van de belastingtarieven vanuit is gegaan. Daarnaast moeten er nog aanslagen worden opgelegd omdat een aantal niet-woningen nog niet van een WOZ-waarde is voorzien.

341

N

0.63 Parkeerbelasting

874

V

Parkeren in Gouda: de betalingsbereidheid van parkeerders blijkt hoger te geweest zijn dan verwacht. De inzet van de scanauto leidt tot een stijging van zowel de reguliere parkeerinkomsten bij met name straatparkeren als ook de inkomsten uit naheffingsaanslagen.

874

V

0.64 Belastingen overig

62

V

Het voordeel op belasting overig wordt voornamelijk verklaard doordat er na de weggevallen inkomsten in 2020 en 2021 van de precario voor terrassen in verband met corona, de aanslagen in 2023 weer opgelegd zijn. In de begroting zelf is hiermee geen rekening gehouden. Ten opzichte van de begroting is zodoende een positief verschil ontstaan.

62

V

0.7 Alg uitk en ov uitk gemeentefonds

4.200

V

De decembercirculaire gemeentefonds 2023 heeft geleid tot € 4,0 miljoen extra baten. Het college heeft de raad daarover geïnformeerd bij memo van 30 januari 2024. Diverse nacalculaties van het Rijk over 2020-2022 hebben per saldo geleid tot € 0,2 miljoen aanvullende baten. Van de ontvangen middelen dient € 3,8 miljoen ter dekking van uitgaven voor de energietoelage aan mensen met een laag inkomen (zie programma 4). € 0,3 miljoen is bestemd voor de invoering van de Omgevingswet. Aan de raad wordt voorgesteld dit bedrag vanuit de resultaatbestemming toe te voegen aan de gelijknamige bestemmingsreserve. Daarnaast wordt aan de raad voorgesteld om € 9.000 vanuit de resultaatbestemming toe te voegen aan de Reserve Programma vluchtelingenopvang.

4.200

V

0.8 Overige baten en lasten

403

V

De organisatie moet soms kosten maken voor organisatieontwikkeling. Ter dekking van deze kosten heeft de raad de Reserve Organisatieontwikkeling in het leven  geroepen. Hierop kan een beroep worden gedaan als het gaat om incidentele (re)organisatiekosten die niet uit reguliere budgetten kunnen worden betaald. Voor 2023 zijn minder kosten gemaakt dan vanuit de reserve als onttrekking begroot is. Veel kon binnen bestaande budgetten worden opgelost. Hierdoor is in 2023 een beperkt beroep gedaan op de Reserve Organisatieontwikkeling en kan de reserve worden aangewend voor wanneer dat meer nodig is. De kosten die gedekt mogen worden uit de Reserve staan ook op taakveld 0.4.

232

V

De afwikkeling over de jaren 2021 en 2022 met betrekking tot de BTW en het BTW-compensatiefonds heeft per saldo geleid tot een financiële meevaller.

123

V

Diverse kleine verschillen.

48

V

0.9 Vennootschapsbelasting (VpB)

178

V

Op grond van de meest actuele inzichten blijkt het geraamde bedrag voor dit taakveld aan de hoge kant te zijn geweest. Dat verklaart in belangrijke mate het voordelige resultaat op realisatiebasis.

178

V

Verschillenverklaring reserves

Omschrijving (bedragen * € 1000)

Verschil

V/N

Geen toe te lichten mutaties op reserves onder dit programma

Totaal

0

V